دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1401 - 15:31
کریمی‌مقام در گفتگو با آنا:

تصویب قطعنامه حقوق‌بشری علیه ایران اقدامی سیاسی است 

تصویب قطعنامه حقوق‌بشری علیه ایران اقدامی سیاسی است 
کارشناس مسائل حقوق بشر گفت: امروز حقوق بشر بیش از آنکه مربوط به موضوعات حقوقی باشد یک بحث سیاسی است و تصویب قطعنامه علیه ایران نیز در همین راستا است.
کد خبر : 815448

علی کریمی مقام، کارشناس مسائل حقوق بشر، در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران که توسط کانادا و کشور‌های غربی مطرح و تصویب شد، اظهار کرد: این قطعنامه‌ها هر سال توسط کانادا مطرح می‌شود و هر سال هم رای می‌آورد و تصویب می‌شود.

وی گفت: بخش اعظمی از اطلاعاتی که در این قطعنامه وجود دارد بر پایه‌ی گزارشِ آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر و دبیر کل سازمان ملل مطرح شده است. 

کارشناس مسائل حقوق بشر عنوان کرد: زمانی که گزارشی برای کشوری مطرح می‌شود، از آن کشور می‌خواهند نظرشان را راجع به مطالب و یا اتهامات بیان کنند و ما همیشه پاسخ بسیار منطقی در مورد اشکالات محتوایی و شکلی گزارش می‌دهیم.

کریمی‌مقام افزود: در صورتی که ما موضوعی را مطرح می‌کنیم یا اشکالی گرفته باشیم که آن حرف ما حق باشد، آن‌ها باید آن اشکال را برطرف کنند، اما نه دبیرکل سازمان ملل و نه گزارشگر ویژه تا به الان در قطعنامه کوچکترین تغییری ندادند و ملاحظات ما را لحاظ نمی‌کنند.

وی بیان کرد: برای این قطعنامه از ۷۹ رای مثبتی که به قطعنامه داده‌اند ۲۷ رای از کشور‌های اتحادیه اروپا است یعنی رای دسته‌جمعی داده‌اند.

این کارشناس مسائل حقوق بشر در ادامه گفت: آرای ممتنع کم از رای منفی ندارد، وقتی یک قطعنامه حدود ۶۰ رای منفی دارد یعنی کشور‌ها اصلا تمایلی به ورود یا فعالیتی در این حوزه ندارند.

کریمی مقام از قطعنامه‌های این چنینی تحت عنوان «قطعنامه کشوری» یاد کرد و گفت: ما اساسا قطعنامه کشوری را قبول نداریم، چون با اهداف متعالی حقوق بشر که در اساسنامه سازمان ملل وجود دارد، در مغایرت است.

کارشناس مسائل حقوق بشر تصریح‌ کرد: ما در مذاکراتمان زمانی که به طرف اروپایی می‌گوییم این قطعنامه مشکل دارد و بر اساس اطلاعات غلط است، آن‌ها به صورت ضمنی این صحبت ما را می‌پذیرند، اما در نهایت می‌گویند ما به دلیل ملاحظاتی که با اتحادیه اروپا داریم این رای را داده‌ایم، بنابراین این کاری سیاسی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: زمانی که آقای جاوید رحمان پیش نویس قطعنامه را برای ما ارسال کرد، ما منابعی که این آقا استفاده کردند را مورد راستی آزمایی قرار دادیم و متوجه شدیم خیلی از آن‌ها از سایت‌های منافقین و دموکرات هستند.

کریمی مقام تاکید کرد: جمهوری اسلامی نه گزارشگر ویژه حقوق بشر و نه گزارش کشوری را قبول ندارد، چون در اهداف متعالی حقوق بشر متناقض است.

وی با بیان این که ما در عین حالِ این اتهامات و ناهماهنگی‌هایی که از طرف غربی به وجود آمده، بار‌ها آمادگی خودمان را برای گفتگو‌های حقوق بشری و برای تعالی افکار، برای حل کردن موضوع اعلام کردیم. 

این کارشناس حقوق بشر عنوان کرد: حقوق بشر بیش از آنچه که مربوط به حقوق بشر باشد، یک بحث سیاسی است و اصلاً در حقوق بشر مسئله حقوقی بررسی نمی‌شود و ابزار فشار برای کشور‌ها است.

کریمی‌مقام در پایان خاطرنشان کرد: غربی‌ها از حقوق بشر برای فرار رو به جلو و در جهت پوشاندن کار‌های خودشان استفاده می‌کنند و امروز حقوق بشر رنگ و بوی حقوقی ندارد و امیدی به اصلاح رویه این کشور‌ها هم وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته